Despre colaborare

Colaborarea este unul din conceptele cheie în DevAcademy: o dinamică ce antrenează spiritul critic, adresează imaginaţia şi găsirea soluţiilor inedite, într-un proces de învăţare intens şi asumat. Motorul? Comunicarea. Într-o nouă serie de articole pe blogul nostru, astăzi, despre colaborarea în învăţare şi în echipele de lucru.

Învăţarea colaborativă

Diferit de învăţarea individuală, modelul colaborativ de învăţare este bazat pe ideea că schimbul de idei şi experienţe, îndeplinirea unui scop comun şi implicarea membrilor grupului sau comunităţii sunt componente care dezvoltă simţul critic. Deşi termenul este folosit, cel mai des, pentru a defini grupuri de elevi sau studenţi, discuţia despre învăţare şi lucrul colaborativ depăşeşte graniţele şcolii formale.
Principiile de bază ale învăţării colaborative (conform Kagan Cooperative Learning) sunt interdependenţa pozitivă (atunci când mizele membrilor unei echipe sunt corelate în mod pozitiv, mijloace precum ajutorul sau încurajarea sunt efecte fireşti), responsabilitatea individuală – toţi membrii grupului care învaţă sunt implicaţi şi sunt responsabili pentru ceea ce învaţă. La fel, participarea este un principiu în acest model de învăţare – lucrând în echipă, toţi membrii sunt încurajaţi să contribuie într-un model de interacţiune simultană – teoria şi practica se întâlnesc într-o acţiune comună.

Învăţarea nu se termină o dată cu şcoala

O echipă în care colaborarea este un mecanism principal de funcţionare a devenit, în ultimii ani, o prioritate pentru mulţi lideri de business. Deşi fiecare companie are propria dinamică, propria cultură organizaţională, propriile scopuri şi metode de măsurare a succesului, există avantaje extrem de uşor de identificat în ceea ce priveşte arhitectura unei echipe care să funcţioneze în primul rând pe colaborare.

principii colaborare
Principiile colaborării. Sursa foto.

Beneficiile la nivel de productivitate sunt uriaşe. Iar motivul pentru care colaborarea este un subiect atât de la modă în ceea ce priveşte dinamica echipelor de lucru este simplu. Funcţionează.

Atunci când într-o echipă de lucru se valorifică principiile colaborării, comunicarea este mult mai eficientă, având ca rezultat faptul că fiecare membru are o viziune de ansamblu asupra task-urilor şi poate contribui mult mai eficient.
Cum definim acest nou tip de colaborare, la locul de muncă? Conform teoreticianului Robert J. Thomas, ceea ce transformă colaborarea într-un fenomen distinct şi atât de puternic sunt condiţiile în care aceasta apare. Colaborarea funcţionează cel mai bine atunci când oamenii lucrează împreună la probleme care:

  • Au o soluţie necunoscută – nu este vorba de o problemă de rutină, ci de o situaţie cu cel puţin o variabilă surpriză;
  • Nu au procese structurate de funcţionare – nu există “hărţi” sau drumuri prea familiare la îndemână;
  • Necesită un efort de voinţă – schimbul de idei este necesar însă nu este “comandat”;

Pe scurt, colaborarea este valoroasă pentru soluţionarea problemelor care necesită imaginaţie sau viziune, configurarea unor sisteme şi structuri noi dar şi schimbul voluntar de cunoştinţe şi idei.

Adică… DevAcademy

Învăţarea colaborativă dar şi colaborarea ca principiu în echipa de lucru sunt metode în care noi, la DevAcademy, credem 100%. Unul din exemple: 2014, 12 participanţi, cadru informal, un joc simplu pe calculator, fiecare membru a creat un modul funcţional. Iar la final a rezultat un joc funcţional. Entuziasm – level 100.

colaborare-dev
Colaborarea in DevAcademy

Cred că jocul a fost un mix foarte bun de fun cu a practica anumite cunoștințe de programare aflate în programul de învățare. Un efect interesant al jocului a fost faptul că a generat o presiune de a face lucrurile mai rapid fără a simți de fapt stresul acesteia. Pentru că pe măsură ce primii participanți au terminat și au început să se joace, ceilalți și-au dorit să participe și ei. Și în același timp această presiune a generat colaborare – a ajuta un coleg să termine ca să fie mai mulți cei care joacă “ îşi aminteşte Lucian, co-fondator DevAcademy.
Cred că o valoare frumoasă a fost faptul că ceva foarte abstract, îndepărtat, a devenit realitate şi asta într-un mod surprinzător de repede şi uşor. Este genul de proiect de care nu te apuci pentru că nu crezi că o să poţi să îl faci, prea greu, prea stufos, “nu aş putea eu să fac asta”. O altă valoare a fost emoţia faptului că se jucau un joc pe care tot ei l-au construit. O satisfacţie care îţi dă o nouă perspectivă asupra ta, la fel cum e acel fel de mâncare pe care îl faci prima dată şi îţi iese foarte bine. Te bucuri altfel de el, şi de tine. Ar mai fi apoi şi faptul că fiecare a construit un modul care a format, la un loc cu modulele celorlalţi colegi, o mini – tehnologie. Atunci începi să apreciezi la un alt nivel ce înseamnă colaborarea şi potenţialul unei echipe unite” povesteşte Paul, co-fondator DevAcademy.

Cum se formează o echipă în care colaborarea e esenţa?

Colaborarea ca direcţie în dinamica echipei este mai mult decât o teorie. Pentru start-up-uri este o condiţie necesară, pentru corporaţii este un vis de a creşte productivitatea. Ţinând ritmul accelerat al dezvoltării tehnologice, până şi design-ul interior al workspace-urilor îşi schimbă regulile în funcţie de noua regulă din business. Iar tehnologia a dat startul. Cum ajunge o echipă să intre şi să funcţioneze în logica colaborării?

Totul începe de la formarea grupului, sau recrutarea membrilor, care trebuie să asigure un minim de chimie şi de armonie în echipa nou formată. Implementarea colaborării va ţine apoi de un leadership foarte bun, aspect absolut esenţial. În aceasta fază leadership-ul construieşte o cultură bazată pe colaborare, se asigură că membrii înţeleg şi cred în obiectivul lor, care trebuie să fie comun, să îi motiveze şi chiar să îi definească. Totodată, este important ca membrii să înţelegă atât rolul lor în misiunea grupului, cât şi importanţa colaborării dintre ei. Comunicarea devine apoi un combustibil important care va ţine acest motor pornit în interiorul echipei iar în acest fel se construieşte o performanţă fascinant de frumoasă” explică Paul.

Cred că punctele principale sunt: un scop comun, respect și echilibru. O echipă performantă ar trebui să aibă un scop comun binedefinit care să fie baza motivațională și decizională. Mai departe trebuie să existe un respect între membrii echipei, să simtă fiecare că poate contribui la împlinirea scopului, că este ascultat, înțeles și mai ales să existe o atitudine a grupului orientată spre incluziune. Eu cred într-o echipă echilibrată ca responsabilitate și inițiativă. Toată lumea este invitată să participe la toate inițiativele, dar în același timp fiecare este conștient de locul și momentul în care contribuția lui poate să aducă cel mai mare beneficiu scopului și grupului. Cred că într-o echipă trebuie să existe și persoane cu inițiativă, dar și persoane care pot să execute cu precizie direcția stabilită”, povesteşte Lucian.

Dacă vrei să afli rapid atunci când publicăm articole noi, te invităm să dai un like fanpage-ului DevAcademy şi să te abonezi la newsletter.

Comments are closed.